Zakończyliśmy dwuletni projekt Tabula Alba prowadzony w ramach Comenius Regio z Turcją. Zapraszamy na strony projektu, europejską www.tabulaalba.euprowadzoną przez tureckiego koordynatora projektu i na polską www.tabulaalba.pl. Na naszej stronie projektowej znajdziecie nie tylko informacje na temat samego projektu, ale również materiały, które zostały wypracowane przez uczestników projektu. Umieściliśmy tam również linki do stron i aplikacji internetowych związanych z tablicami interaktywnymi oraz zamieścimy dostęp do kursów online na temat zastosowania tablic interaktywnych na różnych przedmiotach, które będą prowadzone przez uczestników projektu.

Serdecznie zapraszamy do dalszej współpracy


Ostatnie warsztaty Tabula Alba czyli pożegnanie z Turcją

W dniach od 13 do 17 kwietnia 2015 w Balikesir odbyły się czwarte i ostatnie warsztaty projektu Tabula Alba, organizowanego w ramach programu Comenius Regio, w których wzięło udział 9 nauczycieli z Opola i 12 nauczycieli z Balikesir. Tak jak poprzednie poprowadził je nasz holenderski konsultant Ton Koenraad i głównym ich tematem było przygotowanie nauczycieli do szkoleń, które będą przeprowadzane w naszych rodzinnych miastach, a co za tym idzie dopasowanie i dobór materiałów w taki sposób aby odpowiadały lokalnym potrzebom. Ostatnie spotkanie sprzyjało refleksjom nad tym co wydarzyło się w ciągu ostatnich 2 lat i układaniu planów jak kontynuować pracę pomimo formalnego zakończenia projektu. Projekt przyniósł wielkie korzyści uczestnikom, dając nam nie tylko wiedzę merytoryczną ale również wiedzę o kulturze i dniu codziennym w Turcji.

Miałyśmy również przyjemność uczestniczyć w pierwszym koncercie właśnie powstającej orkiestry symfonicznej miasta Balikesir, która wystąpi w Filharmonii Opolskiej w lutym. Muzykiem szczególnie bliskim naszym sercom stał się Filip Kowalski, Polak z Gdańska, który w poszukiwaniu pracy trafił do dalekiego tureckiego miasta. 

Tabula Alba na arenie europejskiej

W trakcie wrześniowych warsztatów Tabula Alba w Opolu mieliśmy możliwość pracować na materiałach z książki zatytułowanej Developing Interactive Teaching and Learning Using the IWB: a resource for teachers, autorów: Hennessy, Warick, Brown, Rawlins & Neale wydanej w 2014. Nasz wykładowca Ton Koenraad, który współpracuje z nami od samego początku projektu, napisał recenzję wydawnictwa w oparciu min. o nasze wspólne doświadczenia z pracy na materiałach zawartych w książce. Zamieścił w recenzji informację o naszym projekcie i link do strony Tabula Alba. Zapraszamy do zapoznania się z recenzją, którą znajdziecie Państwo http://www.emergingedtech.com/2014/11/book-review-developing-interactive-teaching-learning-using-iwb/.

ton      Interactive-Teaching-IWB-Book-Cover-232x300

Trzecie warsztaty projektu Comenius Regio Tabula Alba w Opolu

W dniach od 22.09.2014 do 26.09.2014 w salach Centrum Nauk Przyrodniczych w Opolu odbyły się kolejne warsztaty w ramach projektu Comenius Regio Tabula Alba. Nasi goście z instytucji i szkół partnerskich z Balikesir w Turcji gościli po raz pierwszy w Polsce. Warsztaty prowadził Ton Koenraan współpracujący z nami holenderski edukator i trener. W tracie warsztaów zajmowaliśmy sie nie tylko doskonaleniem umiejętności obsługi talblicy interaktwnej, ale przede wszystkim metodyką nauczania różnych przedmiotów z zastosowaniem tablic interaktywnych i technologii informacyjno -komunikacyjnych. Nasi goście zobaczyli wieczorny Wrocław, obejrzeli Opole z Wieży Piastowskiej (pierwsza grupa turecka w historii wieży) i wzięli udział w koncercie symfonicznym w Filharmonii Opolskiej. Kolejne, ostatnie w projekcie, warsztaty odbędą się w Balikesir na wiosnę przyszłego roku.

Drugie warsztaty projektu Comenius Regio Tabula Alba w Turcji

W dniach 28.04.2014 do 2.05.2014 odbyły się kolejne warsztaty projektu Tabula Alba, tym razem w Turcji. Uczestniczyło w nich razem 22 nauczycieli z o/polskich i tureckich instytucji edukacyjnych. Warsztaty zorganizowane były w szkole średniej w Balikesir i prowadził je ponownie holenderski edukator Ton Koenraad. 

Zajęcia obejmowały tematy związane z technicznymi i dydaktycznymi aspektami projektowania ćwiczeń i lekcji na tablice interaktywną. Uczestnicy pracowali w zespołach między przedmiotowych doskonaląc swój warsztat nauczycielski, umiejętność współpracy i jednocześnie znajomość języka angielskiego.

W trakcie wizyty uczestniczki warsztatów miały okazję zobaczyć najsławniejsze miejsca Istambułu i kilka historycznym miejsc na tureckim wybrzeżu. Grupę przyjął Prezydent Miasta Balikesir Yucel YILMAZ, Dyrektor Balikesir Provincial Directorate for National Education Yusuf CENGIZ oraz Dyrektor Domu Nauczyciela Tahir CETIN. W szkole goszczącej naszych nauczycieli odbył się też pokaz tańców tureckich oraz pieśni i piosenek w wykonaniu młodszych i starszych zespołów szkolnych zorganizowany dla polskiej grupy nauczycielskiej i włoskiej wymiany młodzieżowej.

Nasi tureccy partnerzy w projekcie Tabula Alba

MEB logo blkmhal logo hem logo logo tur
Balıkesir il milli Egitim Mudurgulu Balıkesir Muharrem Hasbi Anadolu Lisesi

Balıkesir Halk Egitimi Merkezi ve Aksam Sanat Okulu

Fatma Emin Kutvar Anadolu Lisesi

 

EU flag LLP EN-01 500

Warsztaty dla nauczycieli polskich i tureckich w Opolu

 

Jednym z założeń projektu Tabula Alba jest wyszkolenie grupy nauczycieli w obsłudze i zastosowaniu tablic interaktywnych w edukacji. Nauczyciele ci będą szkolić kolejnych nauczycieli w swoich szkołach i w innych szkołach w Opolu. Pierwsze warsztaty przygotowujące do tego zadania odbyły się w dniach od 18 do 22 listopada w doskonale wyposażonych salach Centrum Nauk Przyrodniczych i prowadzone były przez europejskiego eksperta Tona Koenraada z Uniwersytetu w Utrechcie. Ton specjalizuje się w tablicach interaktywnych i współtworzył już wcześniej znakomite projekty związane z zastosowaniem technologii w edukacji: iTILT http://www.itilt.eu/ (Interactive Whiteboards in Language Education), EuroVersity http://www.euroversity.eu/ (Using 3D virtual worlds in education), SMARTVET http://smartvet.weebly.com/ (Interactive Whiteboards in Vocational Education).

Warsztaty były prowadzone w języku angielskim i zawierały następujące moduły: Exploring the course Virtual Learning Environment (Schoology), Exploring the IWB software: writing & drawing tools, Exploring IWB software: Focus on the Gallery, Selecting & creating a personal resource IWB research record tool, Exploring IWB Resource sites, Selecting and analysing subject-specific IWB materials, Designing materials for local practice and knowledge sharing, Micro-teaching with your selected/designed materials. W zajęciach wzięlo udział 18 nauczycieli, 9 z Turcji i 9 z Polski.

Polska wizyta oficjalna w Balikesir w Turcji w ramach projektu Tabula Alba

EU flag LLP EN-01 500

Pierwsza wizyta oficjalna w ramach projektu Comenius Regio Tabula Alba odbyła się w dniach od 21 do 25 października 2013. W wizycie wzięły udział przedstawicielki instytucji partnerskich ze strony polskiej: pani Irena Koszyk naczelnik Wydziału Oświaty, pani Małgorzata Szeląg dyrektor MODN, pani Iwona Witkowska wice-dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr I, pani Bernarda Zarzycka koordynatorka projektu w ZSO i pani Alicja Wujec Kaczmarek koordynatorka projektu. W trakcie wizyty nasza delegacja odwiedziła następujące instytucje partnerskie i spotkała się z ich przedstawicielami: Balikesir Provincial Directorate for National Education spotkanie z wice-dyrektorem Şadi Özbek i naczelnikami wydziałów Haydar Aydin i Mursel Sabanci. Kolejne spotkania odbyły się w szkołach partnerskich Fatma Emin KUTVAR Anadolu Lisesi (szkoła średnia) z dyrektorem Hasanem Mansir i w Muharrem Hasbi KORAY Anadolu Lisesi (szkoła średnia) z dyrektorem Latifem Kormaz oraz w Publicznym Centrum Edukacji Dorosłych z dyrektorem Mustafą Canseven.
Panie spotkały się z przedstawicielami uniwersytetu w Balikesir oraz zwiedziły miasto.

Turecka wizyta oficjalna w ramach projektu Comenius Regio Tabula Alba

EU flag LLP EN-01 500

W dniach 12-15.11.2013 odbyła się pierwsza oficjalna wizyta strony tureckiej w Opolu. Gospodarzem wizyty był Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. Goście będący przedstawicielami instytucji partnerskich czyli panowie: Mr. Yusuf Cengiz, Mr. Yakup Yildiz, Mr.Ş.Şadi Özbek, Mr.Haydar Aydn, Mr. Mustafa Canseven, Mr. Tahir Cetin , Mr. Ahmet INAN, Mr. Yılmaz Ragip Dulker - koordynator projektu ze strony tureckiej -  uczestniczyli w spotkaniach w Urzędzie Miasta Opola z zastępcą prezydenta miasta panią D. Wesołowską, panią kurator H. Bilik i panią naczelnik I. Koszyk. Kolejnymi punktami programu były wizyty w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr I w Opolu i spotkanie z panią dyrektor Z. Godlewską, w Centrum Nauk Przyrodniczych, na Uniwersytecie Opolskim w Instytucie Filologii Angielskiej z dr E. Szymańską - Czaplak, w Miejskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Opolu i spotkanie z panią dyrektor M. Szeląg, pracownikami ośrodka i dyrektorami szkół średnich. Spotkanie i koncert wieńczące wizytę odbyło się w Młodzieżowym Domu Kultury w Opolu.

Goście zwiedzili Opole oraz odwiedzili Muzeum w Auschwitz, Kopalnię Soli w Wieliczce i przespacerowali się po krakowskim Rynku. Koordynatorem wizyty ze strony MODN była Alicja Wujec Kaczmarek, konsultant ds. języków obcych.

Logo projektu Tabula Alba

logo tabula alba

O projekcie Comenius Regio 2013-1-TR1-COM13-48781 2 zatytułowanym Tabula Alba

EU flag LLP EN-01 500

Partnerskie projekty Regio opisane są na stronie Fundacji Rozwoju System Edukacji w następujący sposób: "Celem akcji Comenius Regio jest wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy między lokalnymi i regionalnymi władzami oświatowymi w Europie. Realizacja projektów w ramach akcji Comenius Regio pomaga lokalnym władzom oświatowym rozwiązywać problemy i poszerzać ofertę dotyczącą edukacji szkolnej. Dzięki współpracy ze szkołami, przedszkolami oraz innymi partnerami w regionie, mogacymi wesprzeć realizację projektu, oraz współpracy międzynarodowej można osiągać znakomite rezultaty. Partnerstwa w ramach programu Comenius Regio dają możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany najlepszych praktyk oraz rozwijania struktur współpracy międzynarodowej."

Nasz projekt powstał w Miejskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Opolu. Partnerami w projekcie ze strony polskiej jest Urząd Miasta Opola, MODN i Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr I w Opolu. Ze strony tureckiej w projekcie uczesniczą Balıkesir il milli Egitim Mudurgulu (Regionalny Dyrektoriat Oświaty, dwie szkoły średnie Balıkesir Muharrem Hasbi Anadolu LisesiFatma Emin Kutvar Anadolu Lisesi oraz ośrodek kształcenia ustawicznego Balıkesir Halk Egitimi Merkezi ve Aksam Sanat Okulu.

Streszczenie założeń projektu Tabula Alba:

Instytucje edukacyjne Polski i Turcji angażują się we wprowadzenie Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) w szkolnictwo obu krajów w celu ich unowocześnienia i podniesienia poziomu. Polska i Turcja prowadzą wiele programów min. e-szkoła lub program Fatih. Oba te programy finansują nowoczesne wyposażenie szkół i finansują oraz organizują szkolenia nauczycieli. Jednym z najbardziej efektywnych i efektownych narzędzi są tablice interaktywne (IWB). Niestety wykorzystanie pełnych możliwości edukacyjnych jakie to oprzyrządowanie stwarza wymaga dużo większego wysiłku niż tylko jednorazowe szkolenie, czy nawet stworzenie programów komputerowych do zastosowania na lekcjach różnych przedmiotów szkolnych. Według raportu Euridice ”Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie. Wydanie 2011” zarówno Polska jak i Turcja nie wykorzystują dostatecznie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w kształceniu. Proponowany projekt Tabula Abla daje szansę nauczycielom i edukatorom polskim i tureckim na dogłębne zapoznanie się rozwiązaniami technologicznymi zastosowanymi w tablicach interaktywnych, udostępnia ’know-how’ wypracowane przez projekty europejskie (np. program Interactive Technologies in Language Teaching) i inne europejskie instytucje edukacyjne oraz wspólnego stworzenia platformy na której możliwe będzie zamieszczenie wypracowanych materiałów i kontynuowanie nawiązanej współpracy. Najistotniejszymi elementami projektu jest udostępnienie nauczycielom, dzięki funduszom europejskim, wypracowanych rozwiązań i materiałów sprawdzonych w praktyce oraz umożliwienie kontaktu z najlepszymi specjalistami europejskimi, specjalizującymi się w zastosowaniu ICT w edukacji. Kolejną korzyścią wynikającą z projektu jest możliwość rozpowszechnienia rozwiązań wśród większej ilości nauczycieli.

Koordynatorami projektu ze strony polskiej są: pani Irena Koszyk UM, pani Alicja Wujec Kaczmarek MODN i pani Bernarda Zarzycka ZSO Nr I w Opolu.